اخبار
دوشنبه 14 اسفند 1402

الزامات توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان درگرو تنوع‌ تولید محصولات و حمایت دستگاههای پشتیبان

 به گزارش روابط عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران، سید امیر برهانی نائینی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در یادداشتی اظهار داشت، بنا بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری  یکی از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی نیل به اهداف توسعه صادرات غیر نفتی به ویژه محصولات دانش بنیان است. از ویژگی‌ها و پتانسیل‌های تولیدات دانش‌بنیان، قیمت تمام شده پایین و ارزش افزوده‌ی بالای این محصولات می‌باشد که  به‌دلیل وابستگی این تولیدات  به  خلاقیت و استعداد ایرانی ،  امکان تولید  جدید  این محصولات با قابلیت‌های بالاتر و ارزش افزوده‌ی بیشتر فراهم می‌گردد. و سرمایه‌گذاری بر روی این صنعت رشد  مداوم اقتصادی را برای کشور به ارمغان می‌آورد.  امروزه  ميزان صادرات محصولات  دانش بنيان به عنوان يكي ازمعيارهاي تحقق رشد اقتصادی  در کشور مطرح است. 
برهانی در ادامه فزود: عوامل متعددي بر توسعه صادرات دانش بیان  تأثير ميگذارند که از آن جمله ميتوان به ميزان نوآوري،  سرمايه گذاري در تحقيق و توسعه، نيروي کار متخصص و شرايط اقتصادي کشور اشاره کرد. همچنین در قوانين کشور تلاش شده است از توليد محصولات دانش بنيان حمايت و فرآيند صادرات اين نوع محصولات و خدمات تسهيل شود.  بنابراين انتظار ميرود مجريان از طريق رفع چالشهاي اقتصادي و ساختاري و بکارگيري راهكارهاي ارائه شده  براي ارتقاي صادرات دانش بنيان اهتمام جدی بورزند.
مدیر عامل صندوق تاکید کرد، یکی از مواردیکه  می‌تواند تولید دانش‌بنیان را در کشور تسهیل نموده و باعث شود این محصولات با قیمت پایین‌تری تولید شود، زیرساخت‌های حمایتی و صادراتی موجود در کشور است. طبق اصول  اقتصادی  هر کشور، در صورتی می‌توان کالایی را ارزان‌‌تر تولید نمود که عوامل تولید در آن کشور از وفور نسبی بیشتری برخوردار باشند. تولیدات دانش‌بنیان برخلاف تولیدات سنتی، بر ابتکار و خلاقیت  استوار است و به همین دلیل فراوانی نیروی انسانی تحصیلکرده و متخصص درکشورمان به عنوان یک مزیت نسبی می تواند نقش مهمی در رشد صادرات محصولات دانش بنیان ایفا نماید.  
از این رو صندوق ضمانت صادرات ایران در عمل به منویات مقام معظم رهبری و وظایف قانونی خود مبنی بر حمایت از صادرکنندگان و فعالین اقتصادی به ویژه صادرکنندگان محصولات دانش بنیان ، اهتمام خود را بر حمایت حداکثری از این صادرکنندگان قرار داده است .  دراجرای این مهم،  مصوباتی به منظور امکان استفاده بیشتر صادرکنندگان محصولات دانش بنیان از خدمات بیمه ای و ضمانت نامه ای این صندوق  به تصویب رسیده است . 
امید است با عملیاتی شدن این مشوقهای صادراتی شاهد رشد بیش از پیش صادرات محصولات دانش بنیان در کشور باشیم. 
 
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
نسخه قابل چاپ
این صندوق به پشتوانه حمایتهای مالی دولت، علاوه بر پوشش ریسکهای سیاسی و تجاری صادرات، با صدور انواع ضمانتنامه اعتباری، به تامین منابع مالی مورد نیاز صادرکنندگان نیز کمک می نماید.
صندوق ضمانت صادرات ایران حامی صادر کنندگان محترم از تمامی نقاط ایران