اخبار
چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403

ظرفیت های صندوق ضمانت صادرات جهت حمایت از صادرکنندگان در بازارهای خارجی

سیدامیر برهانی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در گفتگوی زنده با شبکه چهار از ظرفیت های بالای صندوق در حمایت از صادرات غیر نفتی خبر داد.
به گزارش روابط عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران در حاشیه ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی ج.ا.ایران  ( ایران اکسپو 2024) سیدامیر برهانی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در گفتگو با شبکه 4 سیما از پتانسیل بالای این صندوق جهت حمایت از صادرات کالا و خدمات به بازارهای جهانی خبر داد.
وی بیان کرد زمانی تولیدات صرفا به منظور رفع نیازهای کشور بود امروز به آن بلوغ تکنولوژی و فناوری رسیده ایم که فضای کشور برای این محصولات کافی نیست و نیاز به صادرات احساس می شود. رکورد صادرات غیر نفتی از نظر ارزش صادرات در سال 1401 در دولت سیزدهم نسبت به همه دولتهای ج.ا. ایران شکسته شده و این نشان می دهد که ما به بلوغ صادراتی رسیده ایم در سال گذشته هم از رکورد وزنی صادرات از منظر تنوع کالاها فراتر رفتیم که این مبین این مورد است که بازارهای جهانی نسبت به محصولات ما کشش دارند.
وی افزود البته بخاطر فضای تحریمی که در دوره خاص برای کشور به وجود آوردند ترس از صادرات برای صادرکننده به وجود آمده که صندوق تلاش کرد این فضا را به نوعی بشکند و بنا بر بیانات ریاست محترم جمهوری همین نمایشگاه بیانگر این است که این فضای تحریمی شکست خورده و تعداد شرکتهای خارجی شرکت کننده در این نمایشگاه و میزان قرار دادهای بسته شده نسبت به سالهای گذشته محسوس و چند برابر شده است.
وی اعلام داشت در مبحث صادرات متنوع سازی مقاصد صادراتی برای ج.ا.ایران خیلی ارزشمند است و صادرات محدود به چند کشور خاص برای ما تهدید آفرین است.  بزرگترین مشکل همانگونه که به آن اشاره شده ترس صادرکننده از انتخاب مقاصد صادراتی جدید از جمله صادرات به کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین است که همزمانی برگزاری اجلاس آفریقا و ایران اکسپو 2024 منجر به شناخت صادرکنندگان و از میان بردن ترس آنها و همچنین شناسایی توانمندیهای صادراتی ایران به شرکت کنندگان خارجی شد.
وی اظهار داشت با تاکیدات وزیر محترم صمت جهت حمایت از صادرکنندگان، این صندوق پوشش های بیمه ای و ضمانت نامه ای خود را برای بازار کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان با شرایط ویژه ارائه می دهد. همچنین برای حضور فعال در بازار کشورهای آفریقایی سقف اعتباری 4/5 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد این صندوق آمادگی دارد در صورت پذیرش کارفرما و یا بانکهای خارجی، ضمانت نامه های مبتنی بر قرارداد (ضمانت نامه شرکت در مناقصه، ضمانت نامه پیش پرداخت و ضمانت نامه حسن انجام تعهدات) برای صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ارائه نماید.
در پایان وی ابراز امیدواری کرد، ماحصل این نمایشگاه انعقاد قراردادهای صادراتی بیشتر و حضور فعالتر صادرکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی باشد.
 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر
نسخه قابل چاپ
این صندوق به پشتوانه حمایتهای مالی دولت، علاوه بر پوشش ریسکهای سیاسی و تجاری صادرات، با صدور انواع ضمانتنامه اعتباری، به تامین منابع مالی مورد نیاز صادرکنندگان نیز کمک می نماید.
صندوق ضمانت صادرات ایران حامی صادر کنندگان محترم از تمامی نقاط ایران