صندوق ضمانت صادرات ایران
۱۳۹۷/۱۲/۲
اعتبار بانکی ( ریالی و ارزی)

ضمانت‌نامه ‌اعتبار بانکی عبارت است از سند تعهدآوری که بعنوان وثیقه مورد درخواست‌ اعتباردهندگان (‌بانک‌ها و موسسات اعتباری ) و بنا به درخواست آنها جهت تضمین تعهدات صادرکننده  از سوی صندوق  به عنوان ضامن ‌به نفع اعتباردهنده بصورت ریالی و یا ارزی(با توجه به نوع تسهیلات مصوب توسط اعتبار دهنده) صادر می‌گردد .

 

   واجدین شرایط اخذ ضمانت‌نامه‌ اعتبار بانکی :

صادرکنندگان ایرانی که در مرحله قبل از حمل نیاز به سرمایه در گردش و منابع مالی ریالی و ارزی داشته و موسسات مالی و اعتباری اقدام به تامین مالی متقاضی می نمایند.

 

مدارک مورد نیاز برای اعتبار سنجی اشخاص حقوقی و حقیقی:

1.   درخواست کتبی بانک و یا موسسات مالی و اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی خطاب به صندوق حاوی اطلاعاتی از قبیل: اصل مبلغ تسهیلات،نرخ سود، مدت اعتبار، نوع قرارداد تسهیلات(مشارکت مدنی یا فروش اقساطی و یا هرگونه قرارداد تسهیلاتی قابل تمدید) و میزان پوشش درخواستی اعتبار دهنده( حداکثر 100% اصل و سود تسهیلات ).

2. ارایه رضایت نامه کتبی با عنوان بانک مرکزی ج.ا.ا جهت دریافت گزارش اعتباری و تمامی اطلاعات مربوط به تسهیلات بانکی، چک های برگشتی و ضمانت نامه های بانکی دریافت شده .

3. اساسنامه، شرکت نامه، اظهارنامه ثبت شرکتها، آگهی تاسیس و کلیه آگهی های تغییرات، آخرین صورتجلسه مجمع عمومی که به تایید اداره ثبت شرکتها رسیده باشد.

4. تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیران و اعضای هیأت مدیره شرکت .

5. اصل و تصویر کارت بازرگانی دارای اعتبار .

6. اصل و کپی اسناد مالکیت یا اجاره نامه رسمی معتبر محل کار( کارخانه و دفتر ) .

7. صورت‌های مالی حسابرسی شده به همراه گزارش بازرس قانونی شرکت، تصویر اظهارنامه های مالیاتی مربوط به سه سال اخیرو اظهار نامه ارزش افزوده فصلی سال جاری.

8. اصل و تصویر کلیه پروانه‌های صادراتی مربوط به 3 سال اخیر(از تاریخ صدور پروانه های صادراتی الکترونیکی ارائه رسید پروانه الکترونیکی صادرات بجای تصویر پروانه صادرات الزامی می باشد) و همچنین سنوات قبل از آن هر سال حداقل یک مورد بعلاوه چند نمونه بارنامه از هرسال

9. گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم وزارت امور اقتصاد و دارایی مبنی بر بلامانع بودن اعطای تسهیلات(در صورتی که گواهی مورد اشاره به سیستم بانکی ارائه گردیده است تصویر آن نیز مورد قبول می‌باشد).

10. اصل و تصویر اعتبار اسنادی گشایش یافته به نفع متقاضی یا قرارداد فروش خارجی .

11. اصل و تصویر جواز تاسیس/ پروانه بهره برداری درخصوص واحدهای تولیدی( در صورت وجود).

12. کارت معتبر عضویت در اتحادیه صادرکنندگان (در صورت وجود ).

13. اصل و تصویر گواهی عضویت در CD صادرکنندگان (در صورت وجود).

14. کد اقتصادی

15. آخرین لیست بیمه پرسنلی

16. هرگونه مدارک و مستنـدات دیگری که مبین سطح اعتبار و مسائل مربوط به صادرات می‌باشد از جمله گواهی‌های کیفیت، عضویت در اتحادیه‌ها/ انجمن‌های تخصصی، لوح‌های تقدیر، صادر کننده نمونه و ....

17. تکمیل و ارائه فرم‌های ضمیمه .

در صورتی‌که متقاضی در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی فعالیت می‌نماید لازم است مدارک ذیل را نیز ارائه نماید ‌:

الف)- اصل و تصویر صورت وضعیت های انجام شده همراه با تائیدیه انجمن صدور خدمات فنی و مهندسی و سازمان توسعه تجارت طی 5 سال اخیر

ب)- قرارداد انجام کار ، قرار داد منعقده با پیمانکاران ساختمان و تاسیسات محل اجرای طرح .

ج)- رتبه بندی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و سایر مجوزهای قانونی مرتبط
 

نکته:  در صورت معرفی ضامن ازسوی متقاضی ارائه برخی مدارک فوق توسط ضامنین الزامی می‌باشد .

لازم به ذکر است  که مدارک مذکور عمومی بوده و حسب مورد با توجه به  ماهیت حقوقی ( شخصیت  حقیقی/ حقوقی) متقاضی ، فعالیت در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی،  فهرست مدارک متفاوت بوده و به صورت تفکیک شده دراختیار ایشان، قرار می‌گیرد .

 

فرایند اعتبارسنجی

1. دریافت درخواست کتبی ذینفع

2. تشکیل پرونده و اعتبارسنجی از صادرکننده در صندوق

3. بررسی پرونده اعتبارسنجی در ارکان تصمیم گیر(کمیته فنی اعتباری و هیات مدیره)

 
مدت زمان انجام کار:

حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از تکمیل پرونده اعتباری (در اختیار متقاضی) و انجام بازدید میدانی حسب مورد، گزارش اعتبارسنجی تنظیم و در دستور کار ارکان تصمیم گیر حسب مورد، قرار می گیرد.

 

صندوق ضمانت صادرات ایران در راستای افزایش ضریب نفوذ خدمات بیمه اعتبار صادراتی به اقصی نقاط کشور و توزیع خدمات، اقدام به واگذاری بخشی از امور به کارگزاری ها نموده است.
 
 
تاریخ به روز رسانی: 1397/09/27
تعداد بازدید: 3732
تهران، میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر، خیابان شانزدهم، شماره ۵ - تلفن: (۶ خط) ۸۸۷۳۳۳۷۰-۰۲۱
Powered by DorsaPortal