۱۳۹۷ دوشنبه ۱ مرداد
اعتبارسنجی شرکت های داخلی

 همواره یکی از دغدغه های مهم و کلیدی در ارایه تسهیلات اعتباری، برازش و اندازه‌گیری ریسک اعتباری گیرنده تسهیلات بوده و در این راستا نیازمند سازوکاری نظام‌مند برای ارزیابی وضعیت اعتباری اشخاص حقیقی و حقوقی بعنوان متقاضیان دریافت ضمانت‌نامه‌های اعتباری و به حداقل رساندن میزان خسارت  وارده، بوده است.

فرآیند بررسی، سنجش و ارزیابی وضعیت و توان مالی  متقاضیان حقیقی و حقوقی ( گیرندگان اعتبار- صادرکنندگان) بمنظور اعلام نظر در زمینه بازپرداخت تسهیلات دریافتی ،  احتمال عدم بازپرداخت اعتبار دریافتی و همچنین سنجش ریسک اعتباری و اعلام کیفیت و دورنمای بازپرداخت بدهی در آینده می‌باشد.

بعبارت دیگر هدف از انجام اعتبارسنجی،  تعیین  رتبه  و سقف اعتباری اشخاص حقیقی و حقوقی ، اندازه گیری احتمال قصور متقاضی در ایفای تعهدات و بررسی توانائی بازپرداخت به موقع بدهی به اعتباردهندگان و تعیین نوع و میزان وثایق می‌باشد .

 

مدارک مورد نیاز جهت اعتبار سنجی اشخاص حقوقی و حقیقی:

-درخواست کتبی ذینفع

-درخواست کتبی بانک و یا موسسات مالی و اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی خطاب به صندوق حاوی اطلاعاتی از قبیل: اصل مبلغ تسهیلات،نرخ سود، مدت اعتبار، نوع قرارداد تسهیلات(مشارکت مدنی یا فروش اقساطی و یا هرگونه قرارداد تسهیلاتی قابل تمدید) و میزان پوشش درخواستی اعتبار دهنده( حداکثر 100% اصل و سود تسهیلات ).

-ارایه رضایت نامه کتبی با عنوان بانک مرکزی ج.ا.ا جهت دریافت گزارش اعتباری و تمامی اطلاعات مربوط به تسهیلات بانکی، چک های برگشتی و ضمانت نامه های بانکی دریافت شده .

-اساسنامه، شرکت نامه، اظهارنامه ثبت شرکتها، آگهی تاسیس و کلیه آگهی های تغییرات، آخرین صورتجلسه مجمع عمومی که به تایید اداره ثبت شرکتها رسیده باشد.

-تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیران و اعضای هیأت مدیره شرکت .

-اصل و تصویر کارت بازرگانی دارای اعتبار .

-اصل و کپی اسناد مالکیت یا اجاره نامه رسمی معتبر محل کار (کارخانه و دفتر) .

-صورت‌های مالی حسابرسی شده به همراه گزارش بازرس قانونی شرکت (در صورت عدم وجود تصویر اظهارنامه‌های مالیاتی) مربوط به سه سال اخیر و اظهار نامه ارزش افزوده فصلی سال جاری.

-اصل و تصویر کلیه پروانه‌های صادراتی مربوط به 3 سال اخیر(از تاریخ صدور پروانه های صادراتی الکترونیکی ارائه رسید پروانه الکترونیکی صادرات بجای تصویر پروانه صادرات الزامی می باشد) و همچنین سنوات قبل از آن هر سال حداقل یک مورد.(بهمراه اطلاعات تکمیلی صادرات انجام شده)

-گواهی ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم از وزارت امور اقتصادی و دارایی مبنی بر "بلامانع بودن اعطای تسهیلات" برای مواردی که قانونگذار اختصاص آنرا منوط به اخذ این گواهی نموده است.(در صورتی که گواهی مورد اشاره به بانک ارائه گردیده است تصویر برابر اصل شده توسط بانک نیز مورد قبول می‌باشد).

-اصل و تصویر اعتبار اسنادی گشایش یافته به نفع متقاضی یا قرارداد فروش خارجی .

-اصل و تصویر جواز تاسیس/ پروانه بهره برداری درخصوص واحدهای تولیدی( در صورت وجود).

-کارت معتبر عضویت در اتحادیه صادرکنندگان (در صورت وجود ).

-اصل و تصویر گواهی عضویت در CD صادرکنندگان (در صورت وجود).

- هرگونه مدارک و مستنـدات دیگری که مبین سطح اعتبار و مسائل مربوط به صادرات می‌باشد از جمله گواهی‌های کیفیت، عضویت در اتحادیه‌ها/انجمن‌های تخصصی ، لوح‌های تقدیر ، صادر کننده نمونه و ....

-تکمیل و ارائه فرم‌های درخواستی صندوق

 

فرایند اعتبارسنجی

1.      دریافت درخواست کتبی ذینفع

2.      تشکیل پرونده و اعتبارسنجی از صادرکننده در صندوق

3.      بررسی پرونده اعتبارسنجی در ارکان تصمیم گیر(کمیته فنی اعتباری و هیات مدیره)


 

مدت زمان انجام کار:

حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از تکمیل پرونده اعتباری (در اختیار متقاضی) و انجام بازدید میدانی حسب مورد، گزارش اعتبارسنجی تنظیم و در دستور کار ارکان تصمیم گیر حسب مورد، قرار می گیرد.

 
تاریخ به روز رسانی:
1396/02/03
تعداد بازدید:
2287
امتیازدهی
میانگین امتیازها:3 تعداد کل امتیازها:3
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
 
آدرس پست الکترونیکی شما
   
شماره تلفن
توضیحات
 
تغییر کد امنیتی
کد امنیت
 
تماس با ما
تهران، میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر، خیابان شانزدهم، شماره 5
تلفن: (6 خط) 88733370-021
فکس: 88733376-021
ایمیل: Info@egfi.org
اشتراک خبرنامه
اطلاعات شما محرمانه خواهد ماند.
logo-samandehi
کلیه حقوق نزد صندوق ضمانت صادرات ایران محفوظ می باشد.
Powered by DorsaPortal