ضمانتنامه
اعتبار بانکی عبارت است از سند تعهدآوری که بعنوان وثیقه مورد درخواست
اعتباردهندگان (بانکها و موسسات اعتباری ) و بنا به درخواست آنها جهت تضمین
تعهدات صادرکننده از سوی صندوق به عنوان ضامن به نفع اعتباردهنده بصورت ریالی
و یا ارزی(با توجه به نوع تسهیلات مصوب توسط اعتبار دهنده) صادر میگردد .
واجدین شرایط اخذ ضمانتنامه اعتبار بانکی :
صادرکنندگان
ایرانی که در مرحله قبل از حمل نیاز به سرمایه در گردش و منابع مالی ریالی و ارزی
داشته و موسسات مالی و اعتباری اقدام به تامین مالی متقاضی می نمایند.
مدارک
مورد نیاز برای اعتبار سنجی اشخاص حقوقی و حقیقی:
1. درخواست کتبی بانک و یا
موسسات مالی و اعتباری تحت نظارت بانک مرکزی خطاب به صندوق حاوی اطلاعاتی از قبیل:
اصل مبلغ تسهیلات،نرخ سود، مدت اعتبار، نوع قرارداد تسهیلات(مشارکت مدنی یا فروش
اقساطی و یا هرگونه قرارداد تسهیلاتی قابل تمدید) و میزان پوشش درخواستی اعتبار
دهنده( حداکثر 100% اصل و سود تسهیلات ).
2. ارایه رضایت نامه کتبی با
عنوان بانک مرکزی ج.ا.ا جهت دریافت گزارش اعتباری و تمامی اطلاعات مربوط به
تسهیلات بانکی، چک های برگشتی و ضمانت نامه های بانکی دریافت شده .
3. اساسنامه، شرکت نامه،
اظهارنامه ثبت شرکتها، آگهی تاسیس و کلیه آگهی های تغییرات، آخرین صورتجلسه مجمع
عمومی که به تایید اداره ثبت شرکتها رسیده باشد.
4. تصویر شناسنامه و کارت
ملی مدیران و اعضای هیأت مدیره شرکت .
5. اصل و تصویر کارت
بازرگانی دارای اعتبار .
6. اصل و کپی اسناد مالکیت
یا اجاره نامه رسمی معتبر محل کار( کارخانه و دفتر ) .
7. صورتهای مالی حسابرسی
شده به همراه گزارش بازرس قانونی شرکت،
تصویر اظهارنامه های مالیاتی مربوط به سه سال اخیرو اظهار نامه ارزش افزوده
فصلی سال جاری.
8. اصل و تصویر کلیه پروانههای
صادراتی مربوط به 3 سال اخیر(از تاریخ صدور پروانه های صادراتی الکترونیکی ارائه
رسید پروانه الکترونیکی صادرات بجای تصویر پروانه صادرات الزامی می باشد) و همچنین سنوات قبل از آن هر سال حداقل یک مورد بعلاوه
چند نمونه بارنامه از هرسال
9. گواهی ماده 186 قانون مالیات های مستقیم وزارت امور اقتصاد و دارایی مبنی بر
بلامانع بودن اعطای تسهیلات(در صورتی که گواهی مورد اشاره به سیستم بانکی ارائه
گردیده است تصویر آن نیز مورد قبول میباشد).
10. اصل و تصویر اعتبار
اسنادی گشایش یافته به نفع متقاضی یا قرارداد فروش خارجی .
11. اصل و تصویر جواز تاسیس/
پروانه بهره برداری درخصوص واحدهای تولیدی( در صورت وجود).
12. کارت معتبر عضویت در
اتحادیه صادرکنندگان (در صورت وجود ).
13. اصل و تصویر گواهی عضویت
در CD صادرکنندگان (در صورت وجود).
14. کد اقتصادی
15. آخرین لیست بیمه پرسنلی
16. هرگونه مدارک و مستنـدات دیگری که مبین سطح
اعتبار و مسائل مربوط به صادرات میباشد از جمله گواهیهای کیفیت، عضویت در
اتحادیهها/ انجمنهای تخصصی، لوحهای تقدیر، صادر کننده نمونه و ....
17. تکمیل و ارائه فرمهای
ضمیمه .
در صورتیکه متقاضی
در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی فعالیت مینماید لازم است مدارک ذیل را نیز
ارائه نماید
:
الف)- اصل و تصویر صورت وضعیت های انجام شده همراه با
تائیدیه انجمن صدور خدمات فنی و مهندسی و سازمان توسعه تجارت طی 5 سال اخیر
ب)- قرارداد انجام
کار ، قرار داد منعقده با پیمانکاران ساختمان و تاسیسات محل اجرای طرح .
ج)- رتبه بندی معاونت برنامهریزی و
نظارت راهبردی ریاست جمهوری و سایر مجوزهای قانونی مرتبط
نکته: در
صورت معرفی ضامن ازسوی متقاضی ارائه برخی مدارک فوق توسط ضامنین الزامی میباشد .
لازم به
ذکر است که مدارک مذکور عمومی بوده و حسب
مورد با توجه به ماهیت حقوقی ( شخصیت حقیقی/ حقوقی) متقاضی ، فعالیت در زمینه صدور خدمات
فنی و مهندسی، فهرست مدارک متفاوت بوده و
به صورت تفکیک شده دراختیار ایشان، قرار میگیرد .
فرایند اعتبارسنجی
1. دریافت درخواست کتبی ذینفع
2. تشکیل پرونده و اعتبارسنجی از صادرکننده در صندوق
3. بررسی پرونده اعتبارسنجی در ارکان تصمیم گیر(کمیته فنی اعتباری و هیات مدیره)
مدت زمان انجام کار:
حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از تکمیل پرونده اعتباری (در اختیار
متقاضی) و انجام بازدید میدانی حسب مورد، گزارش اعتبارسنجی تنظیم و در دستور کار
ارکان تصمیم گیر حسب مورد، قرار می گیرد.
صندوق ضمانت صادرات ایران در راستای افزایش ضریب نفوذ خدمات بیمه اعتبار صادراتی به اقصی نقاط کشور و توزیع خدمات، اقدام به واگذاری بخشی از امور به کارگزاری ها نموده است.