ب: طی شدن فرآیند اعتبارسنجی: در صورت عدم وجود
مصوبات و معرفینامه های ترجیحی فوق، لازم است شرکت متقاضی نسبت به تکمیل مدارک
مورد نیاز و طی نمودن فرآیند اعتبارسنجی و رتبه بندی و تعیین سقف اعتباری اقدام
نماید. پس از اتمام فرآیند اعتبارسنجی و مشخص شدن رتبه و سقف اعتباری شرکت متقاضی،
ترکیب وثایق (نوع اول و نوع دوم) و مبلغ کارمزد بعنوان درصدی از مبلغ ضمانتنامه
به صورت سالیانه بر اساس رتبه اعتباری کسب شده از سوی متقاضی تعیین و متناسب با
طول دوره اعتبار ضمانتنامه از متقاضی اخذ و ضمانتنامه به صورت فیزیکی با مهر
برجسته و امکانات امنیتی لازم صادر میگردد. همچنین امکان اخذ تاییدیه اصالت ضمانتنامه
از سوی کارفرما/خریدار خارجی از طریق سامانه موجود در وبسایت انگلیسی صندوق ضمانت
صادرات ایران نیز فراهم گردیده است.
در هر دو صورت (الف) و (ب) بالا پس از صدور
ضمانتنامه، متقاضی بر اساس هماهنگی بعمل آمده با اداره کل کنسولی وزارت امورخارجه،
میتواند اصل نسخه ضمانتنامه را بعد از مهر تایید در اداره تایید اسناد وزارت
امورخارجه، به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور هدف تحویل و با ابلاغ رسمی سفارت
ایران در آن کشور به کارفرما/ خریدار خارجی راساً ضمانتنامه را تحویل دهد. ضمانتنامه های
صادره میتواند بصورت مستقیم (به نفع کارفرما/خریدار خارجی) و با بصورت غیرمستقیم
(به نفع یک بانک داخلی و یا خارجی بصورت متقابل Counter-Guarantee) صادر گردند. پیش شرط صدور این
نوع ضمانتنامه اخذ تاییدیه از کارفرمایان/خریداران خارجی میباشد.
میزان پوشش این نوع ضمانتنامه ها 100 درصد ارزش ضمانتنامه
و برای کل دوره مورد درخواست بوده و ضمانتنامه ها بر اساس استاندارد بانک جهانی و
بر اساس قوانین متحدالشکل ضمانتنامه های بانکی عندالمطالبه URDG 758 نسخه منتشره در
سال 2010 صادر میگردند.
مدارک مورد نیاز برای صدور انواع ضمانتنامه های مبتنی
برقرارداد:
1) درخواست
کتبی ذینفع( شامل نوع ضمانتنامه درخواستی اعم از مستقیم و غیرمستقیم– متقابل- با لحاظ نمودن
مبلغ، مدت اعتبار و کشور محل اجرای طرح)
2) گواهی
تایید صلاحیت موردی و رتبه بندی پیمانکاران توسط سازمان برنامه و بودجه و یا رتبه
تایید صلاحیت موردی وزارتخانه تخصصی متبوع، برای انجام قرارداد صادراتی بعنوان
جایگزین رتبه پیمانکاری برای آن دسته از شرکتهایی که اقدام به صادرات کالا مینمایند.
3) اساسنامه،
شرکتنامه، اظهارنامه ثبت شرکتها، آگهی تاسیس و کلیه آگهی های تغییرات، آخرین
صورتجلسه مجمع عمومی که به تایید اداره ثبت شرکتها رسیده باشد به همراه فهرست
تعداد پرسنل بر اساس لیست بیمه.
4) تاییدیه
کد اقتصادی و شناسه ملی
5) تصویر
شناسنامه و کارت ملی مدیران و اعضای هیأت مدیره شرکت، مدارک تحصیلی و علمی مدیران
6) ارائه
اسناد و مدارک دال بر سوابق صادراتی و پیمانکاری شرکت متقاضی، (مطابق فرم شماره 6)
به همراه هرگونه مدارک و مستنـدات دیگری که مبین سطح اعتبار و مسائل مربوط به
صادرات میباشد از جمله گواهیهای کیفیت، عضویت در اتحادیهها/ انجمنهای تخصصی،
لوحهای تقدیر، صادرکننده نمونه
7) اصل
و کپی اسناد مالکیت یا اجارهنامه رسمی معتبر محل کار(کارخانه و دفتر)
8) صورتهای
مالی حسابرسی شده به همراه گزارش بازرس قانونی شرکت و تصویر اظهارنامه های مالیاتی
مربوط به سه سال اخیر به همراه مدارک مثبته و آگهی سرمایه ثبتی و آخرین
وضعیت سرمایه شرکت.
9) ارایه
رضایتنامه کتبی با عنوان بانک مرکزی ج.ا.ایران جهت دریافت گزارش اعتباری و تمامی
اطلاعات مربوط به تسهیلات بانکی، چکهای برگشتی و ضمانتهای بانکی دریافت شده
10) اظهارنامه عناوین و ارزش پروژهها/قراردادهای صادراتی قبلی در سالیان اخیر
11)تصویر اسناد شرکت در مناقصه، تصویرکلیه
قراردادهای انجام کار و قرارداد منعقده، بهمراه اطلاعات مربوط به کارفرمای
اصلی و ماهیت فعالیت آن و بخصوص تعیین شیوه وصول مطالبات از کارفرما
(بر اساس صورت وضعیت/ فاکتور فروش، برات قبولی نویسی شده از سوی خریدار، اعتبارات
اسنادی و ...)
12). اصل و تصویر صورت وضعیتهای انجام شده همراه با تائیدیه انجمن صدور خدمات
فنی و مهندسی و سازمان توسعه تجارت طی سالیان اخیر در صورت فعالیت پیمانکاری
13)اظهارنامه فهرست و ارزش تسهیلات و وامهای کوتاه، میان و بلندمدت اخذ شده
از سیستم بانکی به همراه جداول بازپرداخت اقساط و مانده تعهدات بر اساس فرمهای
صندوق