۱۴۰۱ يکشنبه ۵ تير
ضمانت‌نامه‌های بانکی

ضمانت­نامه ­های بانکی مبتنی بر قراداد پیمانکاری

پیمانکاران و شرکت­های ایرانی که تمایل به انعقاد قراردادهای برون مرزی جهت صادرات خدمات و تجهیزات و ماشین­ آلات و یا کالاهای تولیدی خود داشته و برای این امر در مناقصات بین­ المللی شرکت می­نمایند، اغلب ناگزیر از ارائه ضمانت­نامه شرکت در مناقصه بعنوان جزء لاینفک اسناد مناقصه هستند. همچنین بعد از برنده شدن در مناقصه بسته به شرایط مندرج در مناقصه برای دریافت پیش پرداخت و ایجاد اطمینان کارفرما/ خریدار خارجی، از ایفاء تعهدات طرف ایرانی می­بایست نسبت به ارائه ضمانت­نامه­ های پیش پ­رداخت، حسن اجرای تعهدات و یا سایر ضمانت­نامه­ های مورد نظر طرف خارجی اقدام کنند. در شرایط عادی بانکی و اقتصادی و تجارت بین ­المللی این دسته از پیمانکاران و شرکت­های ایرانی می­توانند با مراجعه به بانک­های طرف حساب خود نسبت به اخذ ضمانت­نامه­ های بانکی فوق اقدام کنند. با این وجود بدلیل شرایط خاص حاکم بر اعمال محدودیت­های بانکی و تجاری علیه ج.ا.ایران در سالیان اخیر، شرکت­های صادراتی امکان اخذ اینگونه ضمانت­نامه­ها را از سیستم بانکی نداشتند. در چنین شرایطی صندوق ضمانت صادرات ایران، با اخذ مجوزهای قانونی از هیات محترم وزیران و ارکان تصمیم­گیری خود، آمادگی لازم برای صدور انواع ضمانت­نامه­ های مورد نیاز را بعنوان جانشین سیستم بانکی فراهم نمود تا علیرغم وجود خلاء ابزارهای ارتباط بانکی همانند سوئیفت، بتواند با مراودت اداره کنسولی وزارت خارجه و سفارتخانه­ های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف در صورت پذیرش کارفرمایان/ خریداران خارجی نسبت به ارائه ضمانت­نامه ­های مورد نیاز صادرکنندگان و پیمانکاران مطابق با استانداردهای بانک جهانی اقدام کند.

واجدین شرایط اخذ ضمانت‌نامه‌ های بانکی

§ صادرکنندگان کالا و خدمات که متقاضی شرکت در مناقصات بین ­المللی و انجام قراردادهای صادراتی در خارج از کشور می­باشند پس از طی نمودن فرآیند اعتبارسنجی صندوق و کسب رتبه مناسب اعتباری.

§ صادرکنندگان و پیمانکاران حائز رتبه مناسب پیمانکاری از سازمان برنامه و بودجه (سامانه ساجار) در رشته تخصصصی موضوع قرارداد صادراتی/قرارداد پیمانکاری

§ صادرکنندگان و پیمانکارانی که موفق به اخذ مصوبه ترجیحی و حمایتی از کمیته ماده 19 مستقر در سازمان توسعه تجارت ایران گردیده ­اند.

 
انواع ضمانت­نامه ­های مبتنی برقرارداد قابل صدور:

الف شرکت در مناقصه

ضمانت­نامه شرکت در مناقصه عبارت است از سند تعهدآوری که برای تضمین تعهدات شرکت صادراتی متقاضی شرکت در مناقصه بین­ المللی برای تکمیل کامل و بدون نقص اسناد مناقصه، اعلام صادقانه و درست قیمت کارشناسی/مهندسی و الزام وی به عقد قرارداد در صورت برنده شدن در مناقصه و ارائه عندالاقتضاء سایر ضمانت­نامه­ های مورد درخواست کارفرما/خریدار در مراحل بعدی قرارداد صادر گردیده و صندوق جبران 100% ضرر و زیان طرف خارجی ناشی از انصراف و عدم ایفای تعهد شرکت ایرانی برنده در مناقصه به نفع طرف قرارداد می­پذیرد.

ب پیش­ پرداخت

ضمانت­نامه پیش ­پرداخت عبارت است از سند تعهدآوری که برای تضمین انجام تعهد پیمانکاران و یا فروشندگان کالا وخدمات در قبال وجه پیش­ پرداخت دریافتی از سوی کارفرما ویا خریدار، منطبق با شرایط قراردادی صادر می گردد و بر اساس این ضمانت­نامه صندوق متعهد می­گردد که پیمانکار/صادرکننده ایرانی وجه پیش پرداخت دریافت شده را صرفا برای انجام تعهدات قراردادی خود صرف نموده و در صورت عدم ایفاء این تعهدات جبران 100% ارزش پیش­پرداخت در صورت مطالبه وجه ضمانت­نامه از سوی طرف خارجی بر عهده صندوق خواهد بود.

ج- حسن انجام کار/حسن اجرای تعهدات قراردادی

ضمانت­نامه حسن انجام کار عبارت است از سند تعهدآوری که برای تضمین و اطمینان از انجام به موقع و دقیق تعهدات توسط پیمانکاران پروژه­ ها، و یا ایفاء تعهدات صادرکنندگان ایرانی منطبق با شرایط قرارداد صادراتی، صادر می­گردد.

د استرداد کسور وجه ­الضمان

ضمانت­نامه استرداد کسور وجه­ الضمان عبارت است از سند تعهدآوری که برای تضمین واطمینان از انجام درست و به موقع کار توسط پیمانکار و یا صادرکننده درقبال بخشی از مبلغ ناخالص صورت­ وضعیت­ها و یا فاکتورهای فروش دوره­ای که کارفرما/ خریدار بجای کسر از هر صورت وضعیت/ فاکتور فروش بعنوان اطمینان از اجرای درست کار و پیشرفت پروژه/ قرارداد صادراتی، نقداً به حساب پیمانکار/صادرکننده ایرانی پرداخت می­کند منطبق با شرایط قراردادی، صادر می­گردد.

 

نحوه صدور ضمانت­نامه:

ضمانت­نامه ­های بانکی مبتنی برقرارداد، پس از وصول درخواست متقاضی و تکمیل مدارک در صورت پذیرش ضمانت­نامه­ های صندوق از سوی کارفرما/خریدار خارجی در دو حالت متفاوت صادر می­گردد:

الف: بدون اعتبارسنجی: در صورت وجود هر یک از مصوبات و معرفی­نامه­ های ذیل امکان صدور ضمانتنامه بانکی مورد نیاز شرکت متقاضی با ترک تشریفات اعتبارسنجی وجود خواهد داشت. ضمناً وجود مصوبات ذیل منجر به اخذ ترکیب وثایق ترجیحی به میزان 2% مبلغ ضمانت­نامه سپرده نقدی و 98% مبلغ ضمانت­نامه سفته مدیران شرکت و اخذ کارمزد ثابت به میزان 0/5% مبلغ ضمانت­نامه به صورت سالیانه حسب مصوبه هیات وزیران و مطابق با آیین نامه اجرایی حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی خواهد شد:

- صدور معرفی­نامه از سوی دفتر امور نظام فنی، اجرایی، مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه که صلاحیت شرکت پیمانکاری/صادراتی را برای ورود به مناقصه و انجام قرارداد پیمان/ قرارداد فروش را جهت صدور ضمانتنامه شرکت در مناقصه بین ­المللی تایید نماید.

- صدور مصوبه از دبیرخانه کمیته ماده 19 مستقر در سازمان توسعه تجارت ایران، که موید صلاحیت شرکت متقاضی جهت استفاده از سایر ضمانت­نامه ­های مبتنی برقرارداد مورد نیاز (حسن اجرای تعهدات، پیش ­پرداخت و استرداد کسور وجه ­الضمان) برای پروژه/ قرارداد صادراتی تایید صلاحیت و به صندوق ضمانت صادرات ایران معرفی گردند.

ب: طی­ شدن فرآیند اعتبارسنجی: در صورت عدم وجود مصوبات و معرفی­نامه­ های ترجیحی فوق، لازم است شرکت متقاضی نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز و طی نمودن فرآیند اعتبارسنجی و رتبه ­بندی و تعیین سقف اعتباری اقدام نماید. پس از اتمام فرآیند اعتبارسنجی و مشخص شدن رتبه و سقف اعتباری شرکت متقاضی، ترکیب وثایق (نوع اول و نوع دوم) و مبلغ کارمزد بعنوان درصدی از مبلغ ضمانت­نامه به صورت سالیانه بر اساس رتبه اعتباری کسب شده از سوی متقاضی تعیین و متناسب با طول دوره اعتبار ضمانت­نامه از متقاضی اخذ و ضمانت­نامه به صورت فیزیکی با مهر برجسته و امکانات امنیتی لازم صادر می­گردد. همچنین امکان اخذ تاییدیه اصالت ضمانت­نامه از سوی کارفرما/خریدار خارجی از طریق سامانه موجود در وب­سایت انگلیسی صندوق ضمانت صادرات ایران نیز فراهم گردیده است.

در هر دو صورت (الف) و (ب) بالا پس از صدور ضمانت­نامه، متقاضی بر اساس هماهنگی بعمل آمده با اداره کل کنسولی وزارت امورخارجه، می­تواند اصل نسخه ضمانت­نامه را بعد از مهر تایید در اداره تایید اسناد وزارت امورخارجه، به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور هدف تحویل و با ابلاغ رسمی سفارت ایران در آن کشور به کارفرما/ خریدار خارجی راساً ضمانت­نامه را تحویل دهد. ضمانت­نامه­ های صادره می­تواند بصورت مستقیم (به نفع کارفرما/خریدار خارجی) و با بصورت غیرمستقیم (به نفع یک بانک داخلی و یا خارجی بصورت متقابل Counter-Guarantee) صادر گردند. پیش شرط صدور این نوع ضمانت­نامه اخذ تاییدیه از کارفرمایان/خریداران خارجی می­باشد.

میزان پوشش این نوع ضمانت­نامه­ ها 100 درصد ارزش ضمانت­نامه و برای کل دوره مورد درخواست بوده و ضمانت­نامه ­ها بر اساس استاندارد بانک جهانی و بر اساس قوانین متحدالشکل ضمانت­نامه ­های بانکی عندالمطالبه URDG 758 نسخه منتشره در سال 2010 صادر می­گردند.

 

مدارک مورد نیاز برای صدور انواع ضمانت­نامه­ های مبتنی برقرارداد:

1) درخواست کتبی ذینفع( شامل نوع ضمانت­نامه درخواستی اعم از مستقیم و غیرمستقیم متقابل- با لحاظ نمودن مبلغ، مدت اعتبار و کشور محل اجرای طرح)

2) گواهی تایید صلاحیت موردی و رتبه ­بندی پیمانکاران توسط سازمان برنامه و بودجه و یا رتبه تایید صلاحیت موردی وزارتخانه تخصصی متبوع، برای انجام قرارداد صادراتی بعنوان جایگزین رتبه پیمانکاری برای آن دسته از شرکتهایی که اقدام به صادرات کالا می­نمایند.

3) اساسنامه، شرکت­نامه، اظهارنامه ثبت شرکت­ها، آگهی تاسیس و کلیه آگهی ­های تغییرات، آخرین صورتجلسه مجمع عمومی که به تایید اداره ثبت شرکت­ها رسیده باشد به همراه فهرست تعداد پرسنل بر اساس لیست بیمه.

4) تاییدیه کد اقتصادی و شناسه ملی

5) تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیران و اعضای هیأت مدیره شرکت، مدارک تحصیلی و علمی مدیران

6) ارائه اسناد و مدارک دال بر سوابق صادراتی و پیمانکاری شرکت متقاضی، (مطابق فرم شماره 6) به همراه هرگونه مدارک و مستنـدات دیگری که مبین سطح اعتبار و مسائل مربوط به صادرات می‌باشد از جمله گواهی‌های کیفیت، عضویت در اتحادیه‌ها/ انجمن‌های تخصصی، لوح‌های تقدیر، صادرکننده نمونه

7) اصل و کپی اسناد مالکیت یا اجاره­نامه رسمی معتبر محل کار(کارخانه و دفتر)

8) صورت‌های مالی حسابرسی شده به همراه گزارش بازرس قانونی شرکت و تصویر اظهارنامه ­های مالیاتی مربوط به سه سال اخیر به همراه مدارک مثبته و آگهی سرمایه ثبتی و آخرین وضعیت سرمایه شرکت.

9) ارایه رضایت­نامه کتبی با عنوان بانک مرکزی ج.ا.ایران جهت دریافت گزارش اعتباری و تمامی اطلاعات مربوط به تسهیلات بانکی، چک­های برگشتی و ضمانت­های بانکی دریافت شده

10) اظهارنامه عناوین و ارزش پروژه­ها/قراردادهای صادراتی قبلی در سالیان اخیر

11)تصویر اسناد شرکت در مناقصه، تصویرکلیه قراردادهای انجام کار و قرارداد منعقده، بهمراه اطلاعات مربوط به کارفرمای اصلی و ماهیت فعالیت آن و بخصوص تعیین شیوه وصول مطالبات از کارفرما (بر اساس صورت وضعیت/ فاکتور فروش، برات قبولی ­نویسی شده از سوی خریدار، اعتبارات اسنادی و ...)

12). اصل و تصویر صورت وضعیت­های انجام شده همراه با تائیدیه انجمن صدور خدمات فنی و مهندسی و سازمان توسعه تجارت طی سالیان اخیر در صورت فعالیت پیمانکاری

13)اظهارنامه فهرست و ارزش تسهیلات و وام­های کوتاه، میان و بلندمدت اخذ شده از سیستم بانکی به همراه جداول بازپرداخت اقساط و مانده تعهدات بر اساس فرم­های صندوق


فرایند اعتبارسنجی

1. دریافت درخواست کتبی ذینفع

2. تشکیل پرونده و اعتبارسنجی از صادرکننده در صندوق

3. بررسی پرونده اعتبارسنجی در ارکان تصمیم گیر(کمیته فنی اعتباری و هیات مدیره)

 

مدت زمان انجام کار:

حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از تکمیل پرونده اعتباری (در اختیار متقاضی) و انجام بازدید میدانی حسب مورد، گزارش اعتبارسنجی تنظیم و در دستور کار ارکان تصمیم گیر حسب مورد، قرار می گیرد.

 

صندوق ضمانت صادرات ایران در راستای افزایش ضریب نفوذ خدمات بیمه اعتبار صادراتی به اقصی نقاط کشور و توزیع خدمات، اقدام به واگذاری بخشی از امور به کارگزاری ها نموده است.

 
تاریخ به روز رسانی:
1401/02/28
تعداد بازدید:
14343
امتیازدهی
میانگین امتیازها:2 تعداد کل امتیازها:42
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0)

ارسال نظرات
نام
آدرس پست الکترونیکی شما
شماره تلفن
توضیحات
خواندن کد امنیتی تغییر کد امنیتی
کد امنیت
تماس با ما
تهران، میدان آرژانتین، خیابان احمد قصیر، خیابان شانزدهم غربی، شماره 5
تلفن: (6 خط) 88733370-021
فکس: 88733376-021
ایمیل: Info@egfi.org
ساعات و روزهای کاری: ساعت 8:00 الی 15:15 روزهای شنبه الی چهارشنبه  
اشتراک خبرنامه
اطلاعات شما محرمانه خواهد ماند.
logo-samandehi
کلیه حقوق نزد صندوق ضمانت صادرات ایران محفوظ می باشد.
Powered by DorsaPortal