همکاری های بین الملل صندوق ضمانت صادرات ایران

صندوق ضمانت صادرات ایران، بعنوان موسسه بیمه اعتبار صادراتی (ECA) رسمی ایران، برای ارائه خدمات بهینه به صادرکنندگان کشور، فعالیتهای بین‌المللی متنوعی را انجام می‌دهد که از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت می‌باشند. اهم این موارد عبارتند از:

- همکاریهای بین‌المللی صندوق متضمن دسترسی به روزآمدترین اطلاعات تخصصی و استانداردها در حوزه بیمه اعتبار صادراتی می‌باشد که این امر تاثیر مستقیمی بر عملکرد بهینه صندوق در سطح «کلاس جهانی» دارد.

- صندوق بعنوان موسسه بیمه اعتبار صادراتی رسمی ایران، در تعاملات بین‌‌‌المللی، علاوه بر نمایندگی صنعت بیمه اعتباری ایران، سعی می‌نماید با انجام رایزنی‌های موردنیاز، به تسهیل شرایط صادرات و سرمایه‌گذاری ایرانیان در خارج از کشور کمک نماید. مذاکرات مختلف صورت گرفته بویژه در حوزه حمایت از رتبه ریسک اعتباری ایران در اجلاسهای متعدد، که تاثیر مستقیمی بر تجارت و سرمایه‌‌گذاری کشور داشته، نمونه بارز این امر است.

- ارتباط این صندوق با نهادهای خارجی همچون اتحادیه‌ها، بانکها، موسسات دولتی و نیمه دولتی، شرکتها و ... منجر به اخذ اطلاعات اعتباری آن نهادها و نیز مذاکره و رایزنی با هدف حمایت از صادرات تحت پوشش صندوق گردیده و در نهایت باعث بهبود خدمات صندوق به مشتریان خواهد شد.

- مشارکت و ارائه خدمات از سوی نمایندگان صندوق در بسیاری از هیات‌های تجاری، اجلاسهای کمیسیون مشترک و ...، عقد قرارداد صادراتی تجار بخش خصوصی کشور با خریداران خارجی را تسهیل می‌نماید.

- فراهم نمودن بستر لازم برای تسهیم ریسک در قالب اتکائی و یا بیمه مشترک از دیگر زمینه‌هایی است که به بهبود ظرفیت صندوق در ارائه خدمات حمایتی به صادرکنندگان کمک می‌نماید.

- صندوق همچنین در مواقع مورد نیاز به نهادهای مالی، بانکی و بیمه‌ای خارجی، برای تامین مالی، پوشش بیمه‌ای و ... در ایران، خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهد که این امر تاثیر مستقیمی بر تامین مالی پروژه‌ها در ایران و نیز جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی دارد.

تعاملات بین المللی صندوق با هدف انجام وظایف فوق، در چارچوب‌های ذیل انجام می‌شود:

الف- عضویت در اتحادیه‌ها و موسسات بین‌المللی ومنطقه ای از جمله «اتحادیه برن-کلوپ پراگ»، «اتحادیه امان»، آژانس چند جانبه تضمین سرمایه‌گذاری(میگا)»، «موسسه اسلامی بیمه سرمایه‌ گذاری و اعتبار صادراتی (ICIEC)»

ب- مشارکت در اجلاس کمیسیون مشترک و سایر هیات‌های تجاری با هدف هموار نمودن بستر لازم برای صادرات و سرمایه‌گذاری ایرانیان در خارج از کشور و ارائه خدمات مختلف به صادرکنندگان کشور

ج- انعقاد یادداشت تفاهم یا موافقت‌نامه همکاری با موسسات همتای بیمه اعتبار صادراتی ملی (ECAs) ، اگزیم بانکها، بیمه‌گران اعتباری خصوصی و ... در کشورهای مختلف
دسترسی به اطلاعات اعتباری و مالی یکی از شاه‌کلیدهای تجارت موفق می‌باشد که منجر به کاهش ریسک قصور در پرداخت از سوی خریداران خارجی می‌گردد. صندوق ضمانت صادرات ایران با توجه به نقش حمایتی خود، تلاش نموده با عضویت در شبکه‌ها و پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف، علاوه بر ارائه خدمات بیمه‌ای حرفه‌ای و مبتنی بر ارزیابی ریسک، دسترسی صادرکنندگان کشور به اطلاعات اعتباری و مالی خریداران را تسهیل نماید. اهمیت این نقش صندوق، با در نظر گرفتن هزینه چند ده هزار دلاری عضویت در این پایگاه‌های اطلاعاتی و نیز عدم امکان بهره‌مندی مستقل شرکتهای کوچک از این خدمات مشخص می‌گردد. بعلاوه سقف‌های اعتباری پیشنهادی از سوی صندوق جهت کشورها، بانکها و شرکتها، به استناد اطلاعات موجود در این پایگاه‌های اطلاعاتی و برمبنای نظرات کارشناسی و الگوهای داخلی صندوق تعیین می‌شوند که این تحلیل بعنوان ارزش افزوده‌ آن گزارشهای اعتباری به شمار می‌رود. در برخی از این پایگاه‌ها، صندوق ضمانت صادرات ایران، تنها نهاد ایرانی عضو می‌باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر و یا هرگونه سوال در خصوص همکاری های بین‌المللی صندوق می‌توانید با «اداره ارزیابی ریسک کشوری و همکاری‌های بین‌المللی» تماس حاصل فرمائید.

تلفن مستقیم: ۸۸۷۳۹۲۶۷

پست الکترونیک: intl@egfi.org
صندوق ضمانت صادرات ایران با هدف ارائه خدمات بهتر به صادرکنندگان ایرانی در کشورهای مختلف، یادداشت تفاهم یا موافقت‌نامه همکاری با موسسات همتای بیمه اعتبار صادراتی ملی (ECAs) ، اگزیم بانکها، بیمه‌گران اعتباری خصوصی و ... در کشورهای مختلف و در زمینه‌های بیمه اتکایی، بیمه مشترک، اعتبارسنجی از خریداران خارجی، کمک به جلوگیری از بروز خسارت بواسطه عدم پرداخت از سوی خریدار خارجی، کمک به بازیافت خسارات پرداختی از سوی صندوق، تبادل اطلاعات و تجارب فنی، آموزش و ... منعقد نموده است. لیست این موسسات در ذیل آمده که از این میان، همکاری با موسسات بیمه اعتبار صادراتی روسیه، اگزیم بانک ترکیه و شرکت بیمه اعتبار صادراتی لبنان بیش از سایر موسسات می‌باشد.
 
کشور نام موسسه سال
لهستان KUKE ۲۰۱۷
فنلاند Finnvera ۲۰۱۷
اسلواکی EXIMBANKA SR ۲۰۰۵ و ۲۰۱۷
پرتغال COSEC ۲۰۱۶
اندونزی ASEI ۲۰۱۶
برزیل ABGF ۲۰۱۶
مجارستان MEHIB ۲۰۱۶
سریلانکا SLECIC ۲۰۱۶
سوییس SERV ۲۰۱۶
آلمان Euler Hermes ۲۰۱۶
استرالیا EFIC ۲۰۱۶
نروژ GIEK ۲۰۱۶
هند ECGC ۲۰۰۲ و ۲۰۱۶
اتریش OeKB ۲۰۱۶
سوئد EKN ۲۰۱۶
کره جنوبی K-Sure ۱۹۹۹ و ۲۰۱۶
نیوزیلند NZECO ۲۰۱۶
انگلیس UK Export Finance ۲۰۱۶
قزاقستان KazExportGuarant ۲۰۰۴ و ۲۰۱۵
ارمنستان EIAA ۲۰۱۵
ایتالیا SACE ۲۰۱۵
روسیه EXIAR ۲۰۱۴
الجزایر CAGEX ۲۰۰۴ و ۲۰۱۴
لبنان LCI ۲۰۱۴
مصر ECGE ۲۰۱۴
سوئیس GARANT ۲۰۱۴
اسلوونی SID ۲۰۰۹
سودان NAIFE ۲۰۰۹
بوسنی و هرزگوین IGA ۲۰۰۹
نیجریه NEXIM ۲۰۰۸
صربستان AOFI ۲۰۰۸
رومانی EXIM R ۲۰۰۷
بلاروس EXIMGARANT ۲۰۰۱ و ۲۰۰۷
ازبکستان UZBEKINVEST ۲۰۰۱ و ۲۰۰۶
مالزی MEXIM (ex MECIB) ۲۰۰۶
آفریقای جنوبی ECIC SA ۲۰۰۵
صربستان و مونتنه گرو SMECA (ادغام در AOFI در سال ۲۰۰۹) ۲۰۰۵
اردن JLGC ۲۰۰۴
اندونزی ASEI ۲۰۰۴
فیلیپین PHILEXIM (ex TIDCORP) ۲۰۰۴
سریلانکا SLECIC ۲۰۰۴
مغرب (مراکش) SMAEX ۲۰۰۴
روسیه INGOSSTRAKH ۲۰۰۳
کرواسی HBOR ۲۰۰۳
عربستان سعودی SEP -SFD ۲۰۰۳
تونس COTUNACE ۲۰۰۳
عمان ECGA O ۲۰۰۲
چین SINOSURE ۲۰۰۲
تایلند THAI EXIMBANK ۲۰۰۲
بلغارستان BAEZ ۲۰۰۲
ترکیه TURK EXIM ۲۰۰۱
لهستان KUKE ۲۰۰۰
صندوق ضمانت صادرات ایران علاوه بر مشارکت در اجلاس‌ها، کنفرانس‌ها، سمینارها و جلسات بین‌المللی حوزه بیمه اعتبار صادراتی و تجاری، در تعدادی از رویدادهای بین‌المللی نیز بعنوان میزبان نقش داشته است که اهم این موارد عبارتند از:

میزبانی چهارمین اجلاس موسسات بیمه اعتباری عضو ICIEC در سال ۲۰۰۴

این اجلاس با شرکت حدود ۳۰ نماینده از موسسات بیمه اعتبار صادراتی عضو «موسسه اسلامی بیمه سرمایه گذاری و اعتبار صادراتی» (ICIEC) به میزبانی صندوق از تاریخ ۲۳ لغایت ۲۴ آذرماه ۱۳۸۳ در تهران برگزار گردید. این اولین اجلاس بین‌المللی با میزبانی صندوق بود که طی آن، متخصصان حوزه بیمه اعتبار صادراتی برای اولین بار در ایران گرد هم آمدند.

برگزاری کارگاه آموزشی «آژانس چند جانبه تضمین سرمایه گذاری» MIGAدر سال ۲۰۰۴

کارگاه آموزشی میگا در زمینه بیمه سرمایه‌گذاری برای اولین در میان کشورهای منطقه به میزبانی صندوق در جزیره کیش در ۶ و ۷ اسفند ۱۳۸۲ برگزار گردید. در این کارگاه، کارشناسان صندوق و تعدادی از بانکها و شرکتهای بیمه شرکت نمودند و مباحث مختلفی در خصوص پوشش‌ ریسکهای سیاسی بیمه سرمایه‌گذاری از سوی متخصصان این آژانس وابسته به بانک جهانی مطرح گردید.

دوره آموزشی «بیمه اعتباری و تامین مالی پروژه محور» از سوی موسسه SACE ایتالیا در سال ۲۰۰۷

موسسه بیمه اعتبار صادراتی ساچه ایتالیا از موسسات پیشرو در زمینه آموزش و ارائه مشاوره در حوزه بیمه اعتباری می‌باشد. صندوق ضمانت صادرات ایران، برای اولین بار با دعوت از اساتید این موسسه، دوره «بیمه اعتباری و تامین مالی پروژه محور» را از تاریخ ۲۳ الی ۲۶ مهرماه ۱۳۸۶ در محل صندوق برگزار نمود. با توجه به ماهیت انحصاری خدمات صندوق در حوزه بیمه اعتباری در ایران، امکان دسترسی به اینگونه دوره‌های آموزشی در ایران وجود نداشته و لذا برگزاری چنین دوره‌هایی برای دستیابی کارشناسان و مدیران صندوق به روزآمدترین اطلاعات تخصصی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

دوره آموزشی «بیمه اعتبار تجاری» از سوی موسسه TIRC و LCI در سال ۲۰۰۸

با توجه به اهمیت بهره‌مندی از دانش اساتید حوزه بیمه‌ اعتباری در سطح بین‌المللی، در سال ۱۳۸۶ از آقای مایکل مک فیلمی - مالک شرکت «مشاوره ریسک تجاری و سرمایه‌گذاری» (TIRC) - بعنوان یکی از افراد شناخته شده در این صنعت، دعوت گردید تا دوره‌ای آموزشی در حوزه بیمه اعتباری کوتاه مدت برای کارشناسان صندوق برگزار نماید. با توجه به همکاری مشترک میان این شرکت و همتای لبنانی صندوق به نام «شرکت بیمه اعتباری لبنان» (LCI)، این دوره به صورت مشترک با تدریس آقایان مک‌فیلمی و آقای کریم نصرالله (مدیرعامل LCI ) از تاریخ ۲۷ الی ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ در محل صندوق برگزار گردید.

دوره آموزشی «خسارت و بازیافت» از سوی موسسه SACE ایتالیا در سال ۲۰۰۸

دوره «جلوگیری از بروز خسارت و بازیافت» از تاریخ ۲۸ الی ۳۰ مهرماه ۱۳۸۷ با شرکت کارشناسان و مدیران در محل صندوق برگزار گردید. مدیران بخش خسارت و بازیافت این موسسه، به‌عنوان اساتید دوره، علاوه بر تسلط علمی بر موضوع، تجربه خسارت و بازیافت در سطح بین‌المللی را دارا بودند.

دوره آموزشی «ارزیابی ریسک کشوری، بانکی و شرکتی و تحلیل خسارت» از سوی موسسه SACE ایتالیا در سال ۲۰۱۱

این دوره آموزشی با حضور دو استاد از موسسه بیمه اعتبار صادراتی ساچه ایتالیا، از ۱ الی ۴ آبان ۱۳۹۰ با محوریت ارزیابی ریسک کشوری، بانک و شرکت از یک سو و نحوه بررسی و ارزیابی تعهدات، روشهای جلوگیری از بروزخسارت از سوی دیگر، برگزار گردید.

میزبانی دوره آموزشی اتحادیه امان (AMAN UNION)در سال ۲۰۱۴

دوره آموزشی «مدیریت ریسک و بیمه اعتباری» اتحادیه امان در تاریخ ۵-۷ خرداد ۱۳۹۳ به میزبانی صندوق و با مدرسانی از موسسه بیمه اعتبار صادراتی ایتالیا (ساچه) و با شرکت تعدادی از کارشناسان موسسات بیمه اعتباری اسلامی عضو اتحادیه و نیز کارشناسان صندوق برگزار گردید.

میزبانی اجلاس سالانه و مجمع عمومی اتحادیه امان (AMAN UNION)در سال ۲۰۱۴

صندوق ضمانت صادرات ایران، در مجمع عمومی سال ۲۰۱۳ اتحادیه امان، توانست میزبانی پنجمین اجلاس سالیانه و مجمع عمومی اتحادیه در سال ۲۰۱۴ را کسب نماید. این اجلاس با حضور ۷۴ شرکت کننده از ۳۰ موسسه بیمه اعتبار صادراتی از جمله سایناشور چین، ساچه ایتالیا، اگزیار روسیه، اگزیم بانک ترکیه، مونیخ ری و اویلر هرمس آلمان و سایر موسسات همتا در کشورهای ایرلند، انگلیس، سوئیس، بلژیک، فرانسه، عمان، الجزایر، سودان، امارات، کویت، عربستان، تونس، قزاقستان، قبرس، کنیا و مراکش، بعلاوه افراد برجسته بین‌المللی، همچون دبیرکل اتحادیه برن و رییس کلوپ‌پراگ، از ۲۲-۱۹ آبان ماه ۱۳۹۳ با موفقیت کامل و در بالاترین سطح استانداردهای حرفه‌ای یک اجلاس بین‌المللی، به اذعان شرکت‌کنندگان، برگزار گردید.

مباحثات آزاد به شکل پانل‌های تخصصی در زمینه‌های فنی از قبیل ارزیابی ریسک کشورهای خریدار، الگوهای جدید اعتبارسنجی شرکت‌ها، روشهای نوین وصول مطالبات و بازیافت خسارت، تاثیرات اجرای بازل ۳ بر فعالیت موسسات همتا و ... از سوی معتبرترین متخصصان این حوزه در جهان ارائه گردید.

همچنین در حاشیه اجلاس، چهار سند یادداشت تفاهم همکاری از سوی صندوق ضمانت صادرات ایران با موسسات همتا در مصر، الجزایر، سوئیس و لبنان به امضا رسید و متعاقباً دو سند «موافقت‌نامه اصولی» و «قرارداد اتکایی» نیز با موسسه بیمه اعتبار صادراتی روسیه (اگزیار) منعقد گردید.

بعلاوه تلاش شد تا با تنظیم هدفمند ملاقات‌های بعضی موسسات همتا از قبیل ساچه ایتالیا، اگزیار روسیه، اگزیم بانک ترکیه و ... با تعدادی از شرکتها و نهادهای عمومی، زمینه‎سازی لازم برای هموار شدن مجدد مسیر اخذ فاینانس خارجی در ایران مهیا گردد.

برگزاری موفق اجلاس اتحادیه امان در تهران نشانگر این موضوع بود که علی‌رغم تلاش بعضی کشورها برای منزوی نمودن ایران، کشورمان از ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای نقش‌آفرینی در عرصه بین‌المللی برخوردار است.

دوره آموزشی «بیمه اعتباری کوتاه مدت: صدور، بازاریابی، توسعه کسب و کار» از سوی موسسه LCI لبنان در سال ۲۰۱۵

پس از امضای یادداشت تفاهم همکاری فی‌مابین صندوق و شرکت خصوصی «بیمه اعتباری لبنان» (LCI)، مشاور هیات مدیره این شرکت، آقای مایکل مک فیلمی، به‌همراه مدیر بازاریابی این شرکت، از تاریخ ۷ الی ۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۴، یک دوره آموزشی تعاملی برای مدیران و کارشناسان صندوق برگزار نمودند. در این دوره علاوه بر ارائه آخرین استانداردها و اصول پوشش بیمه اعتبار صادراتی کوتاه‌مدت، در زمینه جدیدترین روش‌های بازاریابی و توسعه کسب و کار توضیحاتی ارائه شد. بواسطه ماهیت تعاملی این دوره، بدنه تخصصی صندوق فرصت ارزیابی و مقایسه عملکرد صندوق در این زمینه با استانداردهای روز و انجام آسیب‌شناسی نحوه خدمت‌رسانی صندوق را یافت و از نظرات مشورتی اساتید برای رفع ضعف‌های موجود و بهبود عملکرد بهره‌مند گردید.
بمنظور ارائه خدمات بهتر به مشتریان صندوق و دسترسی به روزآمدترین اطلاعات دنیا، این نهاد سعی نموده که علاوه بر موارد پیش گفته، بسته به مورد، هرگونه همکاری لازم را با نهادهای بین‌المللی داشته باشد. از آن جمله می‌توان به همکاری صندوق با سفارت‌خانه های ایران در سایر کشورها، همکاری و امضای قرارداد با موسسات مالی و بانکی در کشورهای مختلف، همکاری با نهادهای مالی بین‌المللی، شرکت در کنفرانس‌ها، سمینارها و دوره‌های آموزشی بین‌المللی اشاره نمود.
 
فهرست تفاهم نامه‌ها و موافقت‌نامه‌های منعقد شده با موسسات همتا/بانک/شرکت طی سال‌های اخیر
ردیف نام موسسه نوع موسسه کشور نوع سند تاریخ امضاء
1 Uzbekinvest موسسه اعتبار صادراتی ازبکستان موافقت‌نامه اتکایی اختیاری 1402
2 ICIEC
(شرکت بیمه سرمایه گذاری و اعتبار صادراتی اسلامی)
موسسه اعتبار صادراتی - تفاهم‌نامه 1402
3 Asei موسسه اعتبار صادراتی اندونزی موافقت‌نامه اتکایی اختیاری 1402
4 TC Bank بانک بلاروس موافقت‌نامه همکاری 1402
5 Eximgarant موسسه اعتبار صادراتی بلاروس موافقت‌نامه اتکایی اختیاری 1401
6 Exiar موسسه اعتبار صادراتی روسیه موافقت‌نامه اتکایی اختیاری 1401
7 AOFI موسسه اعتبار صادراتی صربستان موافقت‌نامه اتکایی اختیاری 1401
8 Mongolia Embassy in Tehran سفارت مغولستان تفاهم‌نامه 1401
9 KazakhExport موسسه اعتبار صادراتی قزاقستان تفاهم‌نامه 1401
10 Ghaith for trade and import شرکت خصوصی شرکت خصوصی تفاهم‌نامه 1401
11 Credit Oman موسسه اعتبار صادراتی عمان تفاهم‌نامه 1401
12 Exim HU موسسه اعتبار صادراتی مجارستان تفاهم‌نامه 1400
13 Uzbekinvest موسسه اعتبار صادراتی ازبکستان تفاهم‌نامه 1398